Annonser från BloggPartner

Första riktiga weight-cut

Hej alla läsare!♥
 

''Det här var första gången jag skulle gå ner ordentligt i vikt på kort tid''

 
Igår gick jag min första Thaiboxningsmatch i D-klass och inför den var jag tvungen att gå ner ungefär 4 kg. Jag fick reda på att jag hade fått match i måndags och då vägde jag runt 58-59 kg, så då började jag dricka mycket vatten, många fler lite varje dag än vad jag brukar. Jag åt mindre och jag slutade äta onyttiga saker. Jag tränade bara Thaiboxning i 2 veckor inför matchen, så det blev ingen mma. Det här var första gången jag skulle gå ner ordentligt i vikt på kort tid, förut har jag bara gått ner ungefär ett halvt kilo 2 timmar innan invägningarna inför sw-tävlingar så detta var verkligen ett test för mig.
 
''Manou satt vid mig och höll min hand för att lugna ner mig''
 
 
På torsdagen (2 dagar före matchen) åt jag min sista måltid på kvällen och sedan fixade Manou ett varmt bad åt mig som jag skulle ligga i, i ungefär 30 minuter. Jag klev i och låg där i ungefär 18 minuter sen började jag få lite panik över att inte veta hur lång tid det var kvar och för att det var otroligt kvavt. Manou satt vid mig och höll min hand för att lugna ner mig, men jag hade lite svårt att andas vanligt för att jag fick panik, men jag satt tiden ut. Jag vet att jag var lite jobbig, men nu vet jag har det är och Manou försökte lugna ner mig hela tiden. 
 
Detta var på lördagsmorgonen då vikten var 55.4 kg.
 
På fredagen så vägde jag mig på morgonen och då vägde jag in på 57,2 kg och då såg jag att badet hade gett resultat. Efter att jag hade åkt till mig och fixat en del saker så åkte jag till klubben för att svettas ut det sista. Jag hade 2,2 kg kvar. Jag gick till klubben och satte på mig en tjocktröja, byxor och tjockbyxor över dom tighta byxorna. På klubben så vägde jag 56,8 kg vilket var skönt. Jag började med att vara med på uppvärmningen på boxningspasset för att sätta igång och svettas.Efter det satte jag mig direkt på cykeln och cyklade först i 30 minuter och då tog jag en break för att kolla hur mycket jag vägde och då var vikten 56.2 kg. Jag satte mig på cykeln igen och cyklade i 40 minuter och kollade sen vikten igen 55.8 kg. Efter det höll jag mitsar åt Manou som ville träna lite extra innan vi åkte därifrån. Jag vägde 55.6 kg när jag åkte från klubben och jag hoppades på att förlora det sista under natten. Jag åt en mandarin och en apelsin när jag kom hem och efter det låg jag i min säng med varma kläder på för att svettas. Jag försökte att sova tidigt, men jag det gick inte för jag var väldigt hungrig och törstig och jag sover inte lika bra utan Manou. 
 
''det som var jobbigast var såklart dygnet utan vatten och mat''
 
Jag vaknade  vid 5.30 på lördagsmorgonen och lyckades inte sova mer alls trots att jag bara fått sova i ungefär 3 timmar. Jag vägde mig och vikten var då på 55.4 kg och jag packade ihop mina saker och åkte till Stadion, där Muay Thai galan skulle äga rum. Jag träffade dom andra som skulle tävla från min klubb på vägen dit, Shane, Ed och Krille, så vi gick dit tillsammans. Invägningen började strax efter 9.00 och vi alla klarade vikten, jag vägde in mig på 55.1 kg. Nu vet jag hur det är att gå ner flera kilon på kort tid och tills nästa gång kommer jag kunna hantera det enklare, det som var jobbigast var såklart dygnet utan vatten och mat. I nästa inlägg får ni veta mer om själva matchdagen och hur det gick. 

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0