Annonser från BloggPartner

Hunger Games

Hej alla läsare!♥

''Jag försökte koppla ifrån tankarna kring Battle Royale då jag verkligen älskar BR, men det var ganska svårt.''

Hunger Games: Varje år direktsänds Hunger Games som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt lottas två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta i tävlingen. De skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stylas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer, för att sedan delta i spelet där bara en vinner – den som överlever. Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungergames har hon inget skydd. När det är Prims namn som dras i lottningen ser Katniss ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen.

Vad var det första som kom till mitt huvud efter att ha läst vad Hunger Games handlade om? Battle Royale såklart. Båda är överlevarfilmer där endast en ska vinna genom att alla andra behöver dö. Jag försökte koppla ifrån tankarna kring Battle Royale då jag verkligen älskar BR, men det var ganska svårt. Jag gillade hur dem presenterade Katniss och hur hon själv tog kommandot över det inicierade ögonblicket genom att rädda sin syster från att vara med i hungerspelen.

Det som gjorde Battle Royale så spännande och bra var att alla kände varandra, dem var en klass med tonåringar som skulle på en utflykt och dem flesta var bra vänner, tillochmed bästa vänner och då var den stora frågan, skulle du kunna mörda din bästa vän? I denna var inte relationen mellan karaktärerna så tighta, vilket gjorde att man ibland inte brydde sig om vissa som dog. Jag gillade musiken och lösningar på vissa utav problemen som Katniss fick framför sig.

Jennifer Lawrence spelade Katniss väldigt bra och övertygande och det var det som höjde filmen. Filmen tog även upp ämnen som kontroll utav staten och det gjorde filmen lite djupare och fick mig att fundera lite kring det ämnet. Eftersom att jag inte har läst böckerna vet jag inte riktigt vilken riktning de andra filmerna kommer fortsätta i, men det ska bli roligt att se. Det var även tråkigt att den inte var så brutal som den kunde ha varit, brutalitet fungerar utmärkt i just överlevnadsfilmer, att hitta just dem små blodiga detaljerna kan verkligen lyfta en sådan här film. En svag fyra får denna och jag ser fram emot att se de kommande filmerna.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Stamp-E

ja men en svag fyra är inte fy skam för en bio-film.... fan jag är så dålig på att gå på bio nu för tiden, det är om det är en svensk film eller om det är någon film som min son vill se...



fick 300 spänn på sf i början av januari, dom bara ligger än hahahahahahha.... piratebay/tsnu 4 life :D

2012-03-29 @ 07:31:21
URL: http://stamp-e.bloggplatsen.se
Postat av: Emilia

Men är inte både Battle Royal och Hunger Games baserade på Flugornas Herre?

2012-03-31 @ 23:12:51
URL: http://trustingeternity.blogg.se/
Postat av: Robin

Läs boken Battle Royal, den är riktigt bra. Ska tydligen finnas som manga också.

2012-04-03 @ 14:43:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0