Annonser från BloggPartner

Fredagen den 13:e Spoilers!

Hej alla läsare!♥

''Jason X däremot gillar jag väldigt mycket, jag gillade rymdkonceptet och det var ganska originella gore-scener.''



Jag såg första fredagen den 13:e filmen när jag var 12 år och hade då precis köpt den på VHS. Samma sommar som jag såg första filmen gick det en fredagen den 13:e film varje natt och då satt jag uppe och kollade på dem. Den första filmen är min stora favorit och jag gillar alla effekter utav Tom Savini. Tvåan gillade jag också och det är först då Jason börjar sin karriär som seriemördare. Tredje filmen var också bra och det är äntligen i den filmen som Jason får sin mask. Den fjärde filmen har ju titeln the last chapter och skulle ha avslutat serien på ett bra sätt enligt mig. Jag gillade fyran väldigt mycket och den innehåller den bästa dödsscenen utförd utav Jason och det är när han slänger ut en tjej som i slowmotion åker ut ur rummet och träffar en bil och glaset splittras på ett väldigt snyggt sätt.

Del fem var däremot en besvikelse för det är inte ens Jason som mördar och de gjorde mig ganska förbannad och efter det ville jag inte se en till fredagen den 13:e film. Jag bestämde mig ändå för att ge del 6,7 och 8 en chans och jag gillade dem. Jag gillade mest del 8 utav dessa tre då den utspelar sig på en båt. Jason goes to hell hyrde jag och när jag såg den första gången gillade jag inte den alls, men när jag köpte den på dvd och såg den igen så gav jag den ett helt okej betyg. Jason X däremot gillar jag väldigt mycket, jag gillade rymdkonceptet och det var ganska originella gore-scener. Freddy vs Jason såg jag på bio och jag hade längtat efter den ett bra tag. Den gjorde mig inte besviken utan jag vill gärna se fler vs filmer. Efter det så gick det några år och då var det dags att se Fredagen den 13:e re-maken på bio och den föll mig i smaken, inte lika bra som originalet, men jag gillade den. Överlag så gillar jag serien väldigt mycket, med undantag för del 5 och Jason Voorhees äger!

Läs även andra bloggares åsikter om

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Anonym

jason är cool. först Jason sen Chucky sen freddy :D tror du att det kommer bli en re-make på del 2?

2011-03-04 @ 14:28:26
Postat av: Althea

Åh va jag gillar blodbilden! Från vilken av filmerna kommer den ifrån?

2011-03-04 @ 21:30:01
URL: http://altheatrollet.blogg.se/
Postat av: Candy

Jag måste få låna lite av dessa filmer av dig. :)

2011-03-05 @ 04:20:53
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: BlueRoseCase

Det här är en filmserie jag skulle vilja gå igenom för bloggen men jag vet inte riktigt vilka dvd-utgåvor man ska satsa på. Vill inte ha de sönderklippta versionerna som gavs ut på vhs (och som jag hade). Det jag gillar med den första filmen är diskussionen som uppstått om inte Jason också är mördaren tillsammans med mrs Voorhees. Allt på grund av ett troligt kontinuitetsproblem där det t ex är manshänder som dödar Annie...

2011-03-05 @ 10:34:48
URL: http://bluerosecase.blogg.se/
Postat av: Emma

ettan är min stora favorit och serien är ganska bra förutom re-maken och de senare delarna. Del 1-4 är väldigt bra och serien borde ha slutet efter fyran.

2011-03-05 @ 11:35:40
Postat av: Aficionadon

Måste säga att det var ett väldigt originellt val av favoritmord av Jason, den du nämner är ju en av dom mesigare morden han gjort :) En personlig favorit hos mig är nog i del tre där han krossar snubbens huvud så att ögat ploppar ut i cool 3D effekt!



Håller med om Jason X men ändå inte. Den är underhållande men Jason i rymden ska fan inte få hända, det känns inte som en F13 film alls. Jason Goes to Hell är den sämsta av alla och den borde raderas från varje filmarkiv i världen. Snacka om att ta död på vad 8 tidigare filmer byggt upp för mytologi.



F13 remaken är även den underhållande, men inte i närheten lika bra som dom andra som gjorts. Den förstörde iaf inte något som tidigare etablerats som så många andra remakes gör.



Har varit ett fan sedan 1996, då jag, precis som du, såg filmerna sent om nätterna på Kanal 5. Underbara minnen!

2011-03-05 @ 13:03:25
URL: http://aficionadon.blogg.se/
Postat av: Aficionadon

Och just fan, såg du FvsJ på bio?! Kom filmhelvetet till din stad?? Hade väntat på den jävla filmen i sju år och när den väl gjordes så kom den inte på bio i Sverige (trodde jag), kanske bara gällde min och flera andra städer?

2011-03-05 @ 13:04:45
URL: http://aficionadon.blogg.se/
Postat av: Aficionadon

Sv: Nej inte jag heller, men det är ju hur brutalt mordet är som dom flesta brukar gilla. Den med ögat är ju inte så gory heller, ger den poäng för kreativitet och awesomeness.



En annan klassiker är ju i Jason X, där han fryser ner tjejens skalle för att sedan slå sönder det. Fan va grymt gjort.



Vet inte om du känner till stället eller om forum är din grej, men Friday the 13th Film forumet är uppe igen efter några års frånvaro: http://fridaythe13thfilms.com/forum/index.php

2011-03-05 @ 13:17:50
URL: http://aficionadon.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den här serien innehåller så många roliga mord. Tycker dem är mer komiska än läskiga. Äger du alla filmer och vad har du för utgåva/utgåvor?

2011-03-05 @ 13:26:20
Postat av: Anonym

Kul att äntligen se någon person som är positivt inställd till inte bara första, utan även flera delar utav serien. Jag läser jämt om folk som trashar ja allt som kom efter första filmen. Jag är ett troget fan och håller inte riktigt med dig om att del 5 suger bara för att det inte är Jason, men jag kan förstå din frustration.



Jag tycker att alla filmer är riktigt underhållande och jag vill gärna se en lika härlig slasher-serie produceras idag. Jason är min absoluta favorit och ingen mäter sig med honom. Jag har alla filmer i oklippt version och alla äckliga scener är så mycket äckligare och det är hä'rligt. Jag kan typ allt om mr Voorhees och är ett stolt Jason-freak.

2011-03-05 @ 23:41:28
Postat av: Ricky (The Movie Dungeon)

Kul att man inte er den enda som faktiskt verkar uppskatta både Jason X och Freddy vs. Jason för vad dem är.

Håller med Aficionadon om det där med när Jason fryser ner tjejerns huvud och sedan krossar det. En av de scener jag tycker bäst om med den filmen. Även den i början när David Cronenberg får det där spjutliknande "spettet" genom sig, men det kanske bara är för att jag gillar Cronenberg.

Favoritfilmen i serien för egen del måste ändå vara The Final Chapter. Corey Feldman är grym.

2011-03-06 @ 12:57:42
URL: http://themoviedungeon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0