Annonser från BloggPartner

Das Experiment

Hej alla läsare!

Ett nedlagt fängelse byggs om till ett forskningslab med celler, järngrindar och övervakningskameror. I två veckor ska 20 manliga deltagare spela antingen fångar eller vakter. Fångarna ska vara inlåsta och följa, till synes, enkla regler medan vakterna enbart ska hålla ordningen utan att använda fysiskt våld. Alla kan hoppa av projektet när som helst men går då miste om den ekonomiska ersättning som utlovats. I början är känslorna mellan de båda grupperna osäkra och något empatiska. Men snart uppstår gräl och vakterna börjar ta i mer än nödvändigt för att upprätthålla ordning… Filmen är baserad på det ökända Stanford Prison-experimentet som genomfördes 1971.

Jag har tidigare skrivit om re-maken som ni kan läsa här. Jag har länge velat se originalet och nu har jag äntligen gjort det. Denna var snäppet bättre än re-maken och det var nog för att den kändes mer verklig och skådespelarna spelade bättre i denna tyckte jag, vilket gjorde att man verkligen kände med karaktärerna och blev orolig för ifall någon skulle råka illa ut.

Den här filmen är väldigt psykologisk och det är faktiskt ganska logiskt att karaktärerna börja uppföra sig så som dem gör. Vissa utnyttjar makt och andra väljer att slå tillbaka och stå för det som är rätt. Som jag skrev i recensionen om re-maken så är det alltid intressant att se hur människor reagerar i olika pressade situationer och vilka som går för långt när dem tror att det inte finns någon lag längre.


300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Angelica

svsv: absolut ingenting haha skulle egenligen gjort massor men var allt för trött för allt. du då? :)

2010-11-13 @ 00:14:11
URL: http://mataduvor.blogg.se/
Postat av: Emma

Tack för tipset! Vill se den här och re-maken. Jag gillar psykologiska filmer, speciellt första saw-filmen och cube.

2010-11-13 @ 00:28:23
Postat av: rebecka

hejhej :d

va görs?

2010-11-13 @ 08:19:26
URL: http://flickanheterrebeckaa.blogg.se/
Postat av: BlueRoseCase

Har helt missat denna film men den låter ju hur intressant som helst. Gillar också den typen av tema i filmer.

2010-11-13 @ 10:32:54
URL: http://bluerosecase.blogg.se/
Postat av: Ina

Denna låter väldigt intressant och precis som du säger så gillar jag också såna situationer där man ser hur människor utvecklas. Måste se denna, tack för tipset.

2010-11-13 @ 10:43:29
URL: http://imprint.blogg.se/
Postat av: Eyeless

Meh! Den där har ju jag sett! :P



Wohoo, ännu en röst på filmtipset ^^

2010-11-13 @ 13:36:40
URL: http://thateyelessentity.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0