Annonser från BloggPartner

Bloggerskor om film: Jacob

Denna gång är det min vän och filmnerd Jacob som har svarat på mina frågor! :)

 

1. Vad har du för favoritfilmer?
Svar: Jag har alltid svårt att nämna favoritfilmer, eftersom det finns så många!
Men om jag utgår från min favoritlista på filmtipset kan jag säga:
The Thing
Sunna no Onna
The Cabinet of Doctor Caligari
Edward Scissorhands
The Shawshank Redemption

En annan film som är värd att nämna är The Fall, som jag såg ganska nyligen. Helt underbar!
Åh just det! Mulholland Drive är riktigt slående! Och Altered States, och så Akira! Nä nu får jag sluta. :P

2. Vilken/Vilka genres gillar du mest?

Svar: Gillar typ alla genres, men det finns sällan någon bra inom komedi och romantik eoch den delen,
plus att jag ändå är rätt nihilistisk av mig så jag föredrar mörka och udda filmer. Så skulle säga att skräck är min favvogenre,
men också science fiction, kampsportsaction i viss mån och sen fantasy i ännu mindre mån.

3. Vilka biofilmer har du sett i år?
Svar: I år? tyvärr har jag inte sett så mycket, bara humm...två filmer (åh, man skäms ju nästan).
Kick-Ass och Alice in Wonderland. Missade dessutom två biotillfällen, The Road och Shutter Island...
Förhoppningsvis blir det ordning på detta.

4. Största filmbesvikelsen i år?
Svar: De biofilmer jag har sett var underhållande båda två. Bland icke-bio-filmvisningar så är nog Snakes on a Train den sämsta jag sett i år.
Den var i för sig inte en besvikelse eftersom jag visste att det skulle va b-kvalité innan jag såg den, och när jag tänker efter så kommer jag ihåg att
jag skrattade en del när jag såg den, och då är det ju inte en besvikelse på ett sätt. ^^
Det närmsta jag kan komma en besvikelse var The Thaw, för den hade jag faktiskt förväntningar på; den var helt okej...men samtidigt rätt mesig i jämförelse med mina förväntningar.

5. Positiva filmöverraskningar i år?

Svar: En riktig överraskning var The Hurt Locker! Jag trodee att det skulle vara en stereotypisk krigsfilm, men icke då, otroligt bra film! Blev glad när den fick så många oscars :P
Några andra VÄLDIGT glägjande överraskningar var Fantastic Mr. Fox och Kick-Ass! (Tror jag recenserat båda på min blog btw) Speciellt Kick-Ass var några av årets härligaste upplevelser :)
Även The Fall (som jag också recenserat hehe) var en stor överraskning, hade verkligen inte föreställt mig att den skulle vara så vacker, och att det bara var en slump att jag ens såg på den gjorde det hela tusen gånger bättre! :D
Haha jag vill förresten nämna att Fantastic Mr. Fox också hör hemma bland mina favoriter ;)

6. Hur stor är din filmsamling?
Svar: Min fnuttiga men växande filmsamling består av 96 DVD:er, 1 VHS och 1 blu-ray haha! Har inte samlat så länge på den, typ ett år bara :)

7. Har du någon favoritregissör?
Svar: Oh ja! Älskar alla Tim Burtons filmer! Andra regissörer som gör nästan uteslutande härliga filmer är:
Quentin Tarantino, Guillermo Del Toro, Dario Argento, John Carpenter, Brian Yuzna, Peter Jackson och Hayao Miyazaki. Och Hiroshi Teshigahara förtjänar en shout out för Sunna no Onna :)

8. Vilka biofilmer ser du mest fram emot i år?

Svar: Filmer som jag är nyfiken på: Robin Hood, A Nightmare on Elm Street, Jonah Hex, Splice, Predators, ....kanske TRON legacy också.
Annars är de enda filmerna jag verkligen ser fram emot The Expendables och Machete :P

9. Hur ofta kollar du på film?

Svar: Om inte skola, bröder eller lathet kommer i vägen så är det 1-2 gånger per dag :) Tyvärr har det kommit mycket i vägen den senaste tiden :\

10. Nämn 5 filmer som du inte gillar och motivera gärna varför.

Svar: Fem filmer som jag inte gillar, oj. Då blir det verkligen bottenskrap... Vi börjar med Yeti: Curse of the Snow Demon.
Efter att inledningen är slut så händer i princip ingenting. Bara ungdomar som repetitivt springer fram och tillbaka exakt samma sträcka, och blir jagade av lite vita polygoner som ska föreställa en yeti.
CGI-effekterna är så fruktansvärt hemska, att de överträffas av nintendo-grafik. Finns inga motiv att inte gilla den, och inga motiv att se den.

Blå Måndag är en svensk thriller som jag såg för länge sedan, och är den film som gett mig mest ångest. Otroligt dött "skådespeleri", dött manus och rakt igenom uselt genomfört.
Vet inte vad de försökte när de gjorde den filmen.

Nummer tre i sämst-listan blir The Retreat, eller Silent Scream som den också kallas. Citerar min kommentar om denna på filmtipset:
"Den här filmen vann just priset som bajsets bajs. Grattis... Detta är den första jäkla filmen jag spolat mig igenom, sedan jag som sexåring spolade förbi scenen i sista Star-wars filmen när yoda dör;
fast skillnaden är att jag spolade till och med igenom dödscenerna SAMTIDIGT som jag hade ett djupt och trevligt samtal med min bror. Det borde säga en hel del om den här filmen..."

För att göra det lättare för mig nämner jag Snakes on a train och Scott Levy's  fruktansvärda rip-off Piranha.

Så det var nog allt från mig, har varit jättekul att svara på dem, även fast det tog sin tid (vilket de verkligen förtjänar också hehe)! :)


300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Jacob (Eyeless)

hehe Maffigt skade va! :D



KRAM

2010-05-26 @ 19:11:43
URL: http://thateyelessentity.wordpress.com/
Postat av: Michaela | foto, bloggdesign & vardagsliv

otroligt fin header :D

2010-05-27 @ 01:31:43
URL: http://soeticz.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0