Annonser från BloggPartner

The Pianist

Hej alla läsare!

Regisserad utav Roman Polanski. Wladyslaw Szpilman var en briljant pianist i Warsawa. Wladyslaw var också jude och får under Tysklands invasion av polen under andra världskriget tillsammans med sin familj uppleva alla de fasor som nazismen utsatte dem för.

Det första som slår mig är att de pratar engelska. De spelar polacker, men istället för att prata polska så pratar de engelska, varför? Jag tycker att de borde ha lärt sig polska, för jag tycker att filmen skulle funkat mycket bättre då. Förutom den detaljen så gillade jag filmen. Filmer som utspelar sig under andra världskriget i Polen berör mig djupt på grund av min polska bakgrund och familjehistoria. Adrien Brody spelar rollen som Wladyslaw väldigt bra och man blir berörd. Det är ganska konstigt att använda ordet vackert för att beskriva miljön i den här filmen, men kompositionen är vacker och man blir helt tagen utav fotot i filmen vid många tillfällen. Om det inte vore för språket så skulle nog denna fått en svag femma, men den får en stark fyra istället.

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Candy

Det är så jäkla värdelöst när de pratar ett annat språk i filmen, än modersspråket i det land den filmen ska utspela sig i. Fast ska de spela ryssar bryter de så att man ska fatta att de är ryssar... eh... så jag håller med dig, de borde verkligen prata polska i filmen! Har dock inte sett filmen, men vill verkligen göra det. Får se till att få tummen ur snart. ^^

2010-08-15 @ 00:15:51
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Angelica

den filmen är brao! :)

stör mig alltid det på filmner när det spelar i ett spesefikt land där de inte ska tala engelska, så blir det så endå,,

2010-08-15 @ 11:35:23
URL: http://mataduvor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0