Annonser från BloggPartner

Läsarnas val: A Clockwork Orange

Hej alla läsare!

En utav läsarna ville att jag skulle recensera A Clockwork Orange och jag tycker att det var ett väldigt bra val. En svart ironiserande berättelse om en framtid fylld av ultravåld. Alex ingår i ett gäng som terroriserar, misshandlar, rånar, våldtar och dödar. Han blir tillfångatagen och inspärrad och får genomgå behandling för att bli botad - säker - "en apelsin med urverk". Hel och sund på ytan men en krympling på insidan.

Detta är en utav Stanley Kubricks bästa filmer och jag gillar hur den ställer frågan, är man verkligen god om man tvingas till att vara det? Vad tycker ni om den frågan? Jag tycker inte att man är god om man egentligen vill göra skada, men helt enkelt inte kan det. Man får läsa en hel del mellan raderna och den får en tänka till. Jag fick se denna under en filmkunskapslektion som jag hade. Den andra halvan utav filmen är briljant och fokuserar då på Alex efter att han har genomgått behandlingen och vad konsekvenserna blir. Filmen är väldigt våldsam, men riktigt riktigt bra och därför tycker jag att alla borde se A Clockwork Orange. Det var ett bra tag sedan jag såg denna och jag ska nog köpa den på Blu-ray ganska snart.

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Elina

Riktigt bra film! :}

2010-08-04 @ 10:44:14
URL: http://fiskelina.blogg.se/
Postat av: Anonym

att se våld i HD- WIN

2011-03-06 @ 15:45:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0