Annonser från BloggPartner

Topp 5-lista: Favoritskådisar

Hej alla läsare!♥

Dags för ännu en Topp 5-lista och denna gång listar jag mina favoritskådisar. Hur vet man vem som är ens favoritskådis? Ja att ifall man ser deras namn i en film så köper man den eller ser den bara för att den är med och nu menar jag inte att man ser den bara för att man tycker att någon skådis är snygg, utan jag pratar om riktig TALANG. Jag gillar inte när folk säger åh han är min favoritskådis för han är så snygg, liksom vad är det för anledning? Han kan ju vara jättesugig som skådespelare och då har man ju missat poängen.

1. Conrad Veidt - Mer awesome finns inte. Det är inte många nuförtiden som vet vem han är, men han spelade Cesar i Caligaris kabinett (Min tredje favoritfilm), Orlac i Orlac's hands och han var även med i The Laughing Man. Han spelar alla sina roller grymt bra. Men det är ändå i Caligaris kabinett som han är bäst i. Han är väldigt bra på att uttrycka känslor utan att behöva prata alls, då han oftast gjorde stumfilmsroller, som har passat honom utmärkt.

2. Christan Slater - Varje film han är med i blir bra. Han har ett speciellt sätt att skådespela på, som få har. Han säger sina repliker på ett speciellt sätt, antingen hatar man det eller så älskar man det. De bästa filmerna han är med i är Heathers, Skate or die, Pump up the volume och Very bad things. Han är nog kung på svarthumor genren.

3. Barbara Steele - Vackraste skådespelerskan under 60-talet och en icon inom Gothiska skräckfilmer. Hon är grymt duktig och så fort hon är i bild så tar hon över och dominerar. Det är väldigt svårt att få tag på vissa utav hennes filmer och det gör mig väldigt ledsen. Hennes bästa filmer är Black Sunday och Pit and the pendulum. Enligt mig är hon den riktiga skräck-drottningen och jag hoppas på att få träffa henne någon dag. Jag vet att hon ofta brukar befinna sig på olika skräckfilmsfestivaler i USA och Canada och det är en utav mina drömmer att åka på några såna, för jag tror inte att Sverige skulle dra hit henne på en Sci-Fi mässa.
 
4. Jeffrey Combs - Riktigt grym i Re-Animator filmerna och har sedan dess fortsatt att vara med i många skräckfilmer. Jag tycker att han tolkar sin roll som Dr Herbert West riktigt bra och gör rättvisa till det som Lovecraft skrev (Ja jag har läst novellen). Han har varit med i mängder utav B-skräckisar som är väldigt roliga att se. Såna som är så dåliga att dem faktiskt blir underhållande.

5. Asia Argento - Dario Argentos dotter. Många hatar hennes skådespel, men jag gillar det väldigt mycket. Jag tycker att hon är cool och gör intressanta tolkningar utav sina roller. Jag gillar henne mest i The Stendhal Syndrome, Trauma och Mother of tears (Alla är filmer utav Dario Argento).


300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0