Annonser från BloggPartner

Scream 1,2 & 3 SPOILERS

Hej alla läsare!

Nu när Scream 4 närmar sig så tänkte jag passa på att recensera de tre första Scream filmerna i samma inlägg.



Scream: Casey väntar på sin pojkvän Steve, som hon under kvällen ska se en skräckfilm tillsammans med. Precis när Casey ska börja poppa popcorn ringer telefonen. Det är inte Steve...

Som vi alla vet så återupplivade Scream slasher-genren som nästan hade dött ut, men fick ett helt nytt uppsving med Scream. Scream öppnar med en otrolig scen där Drew Barrymore svarar i en telefon och får frågan, what's your favorite scary movie? och från och med den stunden börjar det bli lite kusligt. Vem är det som ringer? Vill han verkligen bara prata om skräckfilmer och inte kan väl Drew Barrymore dö i första scenen? Att ha valt Ghostface som masken är genialt och jag äger två stycken såna masker själv. Jag tycker att alla karaktärer väcker intresse och min favoritscen är den med Rose McGowan i garaget. Den scenen har jag sett så oerhört många gånger. En utav mina favoritfilmer när jag var 11-12 år och den får även ett plus för nostalgin, så högsta betyg får den här filmen.



Scream 2: Det har gått en tid sedan de hemska morden i Woodsboro. Sidney försöker lägga det bakom sig och läser nu drama på Windsor College. Gale Weathers bok ,"The Woodsboro Murders", är baserad på händelserna ur Scream och släpps som biofilm, "Stab". På premiären händer något som får Sidney att rysa: Någon försöker göra en uppföljare i riktiga livet...

Scream 2 öppnar också väldigt bra med att vi får följa det som hände i första filmen på en biograf och ett par som tittar på den filmen. i biosalongen är det fullt med människor som är utklädda till Ghostface, men finns den riktige mördaren där också? En utav mina favoritkaraktärer Randy dör i den här filmen och det tycker jag är oerhört tråkigt, han tillförde väldigt mycket till båda filmerna. Bioscenen och Sarah Michelle Gellars dödscen är mina favoritscener i den här filmen och jag tycker att replikerna är lika roliga i den här filmen som i den första. Jag tycker om det här med reglerna för en skräckfilmer och reglerna för en uppföljare i den här för det känns så ironiskt på något sätt när dem tar upp dem. Kul skräckis, men inte lika bra som den första som hade en bättre stämning.



Scream 3:
Utspelas i Hollywood under inspelningen av "Stab 3 - Return to Woodsboro", en thriller som ställer nya frågor om de händelser som skrämde en hel stad - och fortsätter att skrämma Sidney Prescott. Hon har tagit sin tillflykt till ett avlägset beläget hus i norra Kalifornien.

Scream 3 har inte kvar Randy och det gör faktiskt filmen lite sämre. Den är inte heller lika rolig eller läskig, men den har ändå en bra stämning som jag gillar. Anslaget är inte lika intensiv eller originell som de två första filmerna. Karaktärerna är inte lika intressanta i Scream 3 som i de första två filmerna, men jag gillar alla scener med Ghostface och slutscenen och därför får den här ändå 3/5.

Läs även andra bloggares åsikter om

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: mary

ajjemen, film och musik are my passions här i livet. å speciellt skräckfilm

2011-04-13 @ 14:05:26
URL: http://janemary.blogg.se/
Postat av: Emilia

Jag vill verkligen se scream-filmerna O: Trots det intryck jag fick när jag såg några scener ur en av dem (trean tror jag)

2011-04-13 @ 16:24:38
URL: http://trustingeternity.blogg.se/
Postat av: Emilia

Svar: Jo, jag har planerat att göra det ett bra tag nu men det har aldrig blivit av av någon anledning O:

2011-04-13 @ 16:29:50
URL: http://trustingeternity.blogg.se/
Postat av: BlueRoseCase

Det är alltför längesen jag såg dom här filmerna. Men jag minns att jag älskade originalet och tyckte uppföljarna var meningslösa. Såg alla tre på bio.

2011-04-13 @ 18:36:32
URL: http://bluerosecase.blogg.se/
Postat av: Althea

Ska helt klart se om Scream nu, och inviga Petrus till dem. Han har nämligen inte sett dem, skandal! Eller ja, 3;an då men de räknas knappt..



Svar; Haha, känner igen. Det är liksom ingen idé att ha blommor när man ändå bara dödar dem.

2011-04-13 @ 18:39:57
URL: http://altheatrollet.blogg.se/
Postat av: Ricky

Scream-filmerna har till några av mina favoritfilmer inom just skräck och slasher-genren. Ettan är ju lugnt den bästa, tvåan är okej, men den tredje höll inte riktigt måttet (det roligaste med den måste nästan vara när Jay & Silent Bob dyker upp).

Jag ser dock verkligen fram emot att se på fyran nu på fredag. Såg även att du skulle se den. Intressant att läsa sedan vad du tyckte om den.

2011-04-13 @ 20:03:01
URL: http://themoviedungeon.blogg.se/
Postat av: sarah

sv: Jahaja! Jag har inte ens sett den andra orginella Tron hah. Har något emot gamla filmer (a) Haha om jag ska vara ärlig så har jag beställt ännu mer filmer igår... illa :( Alltid kul att beställa men mindre kul att betala fakturan senare haha

2011-04-13 @ 21:30:51
URL: http://saraah.webblogg.se/
Postat av: sarah

Sv: Vad kul att du gillar min blogg! Din verkar grym också! :) Ska kolla igenom din lite mera senare haha :) Fint namn du har förresten ;) Hahah var bara tvungen!

2011-04-13 @ 21:46:07
URL: http://saraah.webblogg.se/
Postat av: Emma

En väldigt bra Slasher-serie, rolig och skrämmande på samma gång. Hoppas att fyran är lika bra! Recensera den genaste efter filmtitt! (Befallning ;))

2011-04-13 @ 23:51:06
Postat av: Ricky

Sv: Jag kommer att ha min Ghostface-mask med mig i alla fall. Sen om den åker på, återstår helt enkelt att se. Hehe.

2011-04-14 @ 15:51:34
URL: http://themoviedungeon.blogg.se/
Postat av: Nathalie @ Bloody Disgusting

Jag måste köpa samtliga Screamfilmer. Har sett en box med de tre första på Discshop men den är alltid tillfälligt slut... Men men. Jag får fixa dem senare! :)

2011-04-14 @ 17:50:32
URL: http://bloodydisgusting.blogg.se/
Postat av: Aficionadon

Håller med om betygen, eller iaf rankingen. Ska bli kul att se vardel 4 hamnar efter att jag sett den ikväll!

2011-04-15 @ 11:48:52
URL: http://aficionadon.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag såg alla tre Scream-filmerna på bio. Tänk att det har redan gått 15 år sen ettan och 11 år sen trean...

Jag har en ghostface-mask också.

2011-04-15 @ 21:33:20
URL: http://mickemovie.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0