Annonser från BloggPartner

Nosferatu - nattens vampyr

Hej alla läsare!

''Det jag gillar med Herzogs Nosferatu är hur otroligt bra Kinski passar för sin roll som vampyren.''



Nosferatu - Phantom der Nacht: Jonathan Harker ger sig av på en resa till Transsylvanien i hopp om att sälja en fastighet i sin hemstad Weimar till en udda spekulant. Werner Herzogs version av Dracula med Klaus Kinski i huvudrollen, en remake på Murnaus version från 1922 av Bram Stokers klassiska roman.

Jag har precis köpt en Werner Herzog box och tänker recensera alla hans filmer som jag har sett. Nosferatu ingår inte i den boxen, men jag har sett den tidigare. Det jag gillar med Herzogs Nosferatu är hur otroligt bra Kinski passar för sin roll som vampyren. Adjani är riktigt bra i sin roll också. Filmen är väldigt stilful och miljön är snygg. Det som drar ner betyget är att den är ganska långsam, lite för långsam på vissa ställen. Den blir bättre och mer skrämmande mot slutet.

Filmen är mörk och fylld med ångest och det är det jag tycker att filmer om Dracula ska vara för att kunna få mig engagerad i historien. Nu var det ett tag sedan jag såg denna och jag vill verkligen se om den, ska ta och göra det ganska snart. Efter omtitten kanske jag ändrar betyget och skriver till lite mer, men just nu får det bli en stark trea.

Läs även andra bloggares åsikter om

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag gillar den här bättre än stumfilmen. Allting i filmen är bra och den är mysig. Det här är det ända jag har sett från Werner herzog, därför ska det bli kul att se dina recensioner utav hans filmer och veta vilken som är värd att kolla in.

2011-03-14 @ 16:03:38
Postat av: Millan

Mmh, jag och en vän har ett slags mål att vi ska se så många Dracula relaterade filmer som möjligt innan sommaren, just nu hoppas jag att det här blir den av dem (:



Svar: Vilka vet jag inte när jag köper blir det ofta att jag går in i affären och kollar om jag hittar något som jag tycker verkar intressant och köper det efter det :) Fast i bland har jag planer på att köpa en viss film om jag hittar den i affären, då gömmer jag den oftast bland hyllorna för att ingen annan ska hina köpa den innan mig :3 hehe :D

2011-03-14 @ 20:10:46
URL: http://trustingeternity.blogg.se/
Postat av: BlueRoseCase

Har denna i en Herzog-box men det är många år sen jag såg den så jag minns ärligt talat inte vad jag tyckte. Dags för omtitt kanske! Ser fram emot din genomgång av andra Herzog-filmer.

2011-03-15 @ 08:24:39
URL: http://bluerosecase.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0