Annonser från BloggPartner

Un chien andalou

Hej alla läsare!♥

''Det var även här som våldet mot ögat föddes just med den kända scenen då en man tar en rakkniv och skär igenom ett kvinnligt öga.''


Un chien andalou: En man skär upp en kvinnas öga. Senare uppvaktas samma kvinna av en annan man. Då hon ratar honom börjar myror krypa ut ur ett hål i hans hand. I en serie besynnerliga bilder möts det banala och det bisarra. Detta är en surrealistisk kortfilm som Buñuel gjorde tillsammans med Salvador Dalí.

En utav de bästa surrealistiska filmer som jag har sett. Att man ska förstå allting som händer i filmen är inte det viktigaste, för det gör man nog inte heller utan man ska känna surrealismen och kritiken mot olika saker på den tiden. Det var även här som våldet mot ögat föddes just med den kända scenen då en man tar en rakkniv och skär igenom ett kvinnligt öga. Det som ändå fascinerar mig mest med denna film är ändå musiken som är underbar och som ofta spelas i mitt huvud. Musiken förstärker intrycket i filmen och alla scenerna blir mycket mer dramatiska.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Candy

Jag har velat se den här filmen jättelänge, ska nog ta och göra det snart. Den verkar bra. Och jag visste inte att det är den som är föregångaren till alla scener med våld mot ögat, coolt!

2012-04-04 @ 16:43:26
URL: http://sugarhearted.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0