Annonser från BloggPartner

Skrivövning 2

Hej alla läsare!

''Golvet är smutsigt och stora mörka intorkade fläckar finns på betonggolvet.''


Till den här uppgiften fick vi reglerna att vi skulle skriva om något speciellt rum, för rummet är ju lika med karaktärens psykologi. Vi fick 45 minuter på oss vilket verkligen är lite för att hinna skriva ett manus eller en ordentligt novell som man har skrivit om flera gånger. Man hittar knappt läsa igenom det en enda gång, men här är mitt första utkast utav skrivövning 2 som jag döpte till Lekrummet.

Jag slår upp ögonen och ser att jag befinner mig i ett helt okänt rum. Golvet är smutsigt och stora mörka intorkade fläckar finns på betonggolvet. Instängdheten och paniken känns på en gång, det här rummet är för litet för en person. Jag har ingen aning om vart jag är eller hur jag kom hit. Min mage värker, men jag hoppas att mitt foster mår bra. Jag lyfter upp min klänning och ser att det inte finns något sår eller blodläckage. Det måste finnas en utväg och jag tittar mig omkring i rummet för att hitta en väg ut. På andra sidan utav rummet ser jag en dörr som är lika smutsig som golvet, men inga fönster finns.

 

Jag reser mig upp, skyddar min mage med mina händer och går med försiktiga steg till dörren. Mina fötter ryser till utav kyla när dem nuddar marken. Mina steg är riktigt tunga, men till slut når jag dörren och tar tag i handtaget. Jag vrider på handtaget, men dörren är låst. Paniken jag hade när jag vaknade för en stund sen har nu fördubblats. Jag har aldrig klarat av att vara isolerad från någon eller att ens sova själv. Som liten brukade jag alltid sova med min mamma och det gjorde jag även när jag var äldre på grund utav panikångesten jag alltid fick under nätterna. Några ljud når mina öron och jag står helt stilla för att höra vad det är. Ljudet kommer närmare dörren och jag inser att det är någon som är på väg in hit. Stegen slutar upp och istället åker en nyckel in i nyckelhålet och öppnar dörren. Jag backar instinktiv för att kunna skydda mig själv och mitt ofödda barn. Dörren öppnas och in kommer en spinkig, ung man med ena handen gömd bakom ryggen. Han har ett leende på läpparna som får mig att känna mig livrädd. Jag backar bak tills jag når väggen och då försöker jag ställa mig på tå.

 

Jag:

Varför är jag här?

 

Mannen plockar fram handen bakom sin rygg och jag ser att han håller i en stor kniv.

 

Mannen:

Matdags.

 

Jag förstår ingenting, men jag försöker att komma på någonting som jag kan göra. Det måste finnas någonting i rummet som jag kan försvara mig med. Mannen kommer närmare mig med snabba steg och han visar hela tiden stolt upp kniven som han håller i höger hand. Inte en enda rationell tanke flyger omkring inuti i mitt huvud och jag vet inte vad jag ska göra. Det enda jag kan tänka på är att skrika och hoppas på att någon kan höra mig. Min skrik får mannen bara att skratta och han är nu bara någon sekund ifrån mig. Jag fortsätter att skrika tills jag känner hugget i min mage.

 

Chocken gör mig oförmögen att fortsätta skrika och jag glider ner på golvet. Rummet känns mindre och det verkar som att även väggarna är ute efter att nå mig. Mannen hugger mig mitt på magen och öppnar upp ett stort hål. Hela min kropp skakar utav smärtan och det som syns framför mig är bara suddiga bilder. Han lägger ner kniven och stoppar ner båda sina händer djupt inuti i min mage och börjar att gräva. Jag känner att mina organ avlägsnas och jag hör att dem slängs ut på golvet. Mannen tar upp mitt foster och tittar på det. Han tar fram en blöt trasa som han har haft i fickan och torkar bort blodet från barnet som droppar ner på golvet.

 

Min syn är inte lika suddig längre när jag får syn på mitt barn för första gången, just i den stunden glömmer jag all smärta och det enda jag kan tänka på är min lilla flicka. Barnet skriker inte och rör inte på sig heller. Mannen skär av navelsträngen med sin kniv och reser sig upp. Han tittar på mig med mitt barn i sin famn och vänder sig om. Jag är väldigt svag utav blodförlusten, men att se mitt nyfödda barn har gett mig nya krafter. det jag fokuserar mig på är navelsträngen som ligger som en lång sladd på golvet. Jag tar tag i navelsträngen och lyckas ta mig upp. Innan mannen hinner reagera på att jag är uppe stryper jag honom med navelsträngen och han tappar barnet som faller ner i betongen. Mina händer drar så hårt dem kan och jag känner att han kämpar för sitt liv. Hans fingrar försöker frenetiskt att få bort navelsträngen, men efter ytterligare några sekunder ger hans hjärta upp och han faller ner. Jag släpper det jag har i händerna och skyndar mig fram till barnet. Med tunga ben sätter jag mig ner och tar upp min flicka i famnen. Jag lägger mig ner, sluter ögonen och somnar.


300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är bra detaljer, gillar din stil att skriva. Du har talang!

2011-09-08 @ 23:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0