Annonser från BloggPartner

Bildstölder

Hej alla läsare!

Stulna bilder - Vad gör man?



Har ni någonsin fått bilder på er snodda och upplagda på andra bloggar utan eran vetskap? Jag trodde inte att det hade hänt mig, men jag letade runt bland några bloggar och plötsligt ser jag den bild som ni ser här nedanför på någon annans blogg, en blogg som aldrig har kommenterat här heller så vi är inte kompisar på något sätt. Hur har ni hanterat situationen ifall ni har varit med om något sånt här? Att ta bilder utan att säga till eller länka eller inte okej. Om ni gillar någon utav mina bilder och vill lägga upp den någonstans så säg till och länka tillbaka så går det bra. Behöver klargöra en sak, dem flesta filmbilder som jag har lagt upp på bloggen har jag frågat om tillstånd ifrån sidan som jag har hittat bilden på och dem har sagt ja, så jag tar inte bilder utan att fråga för er som trodde att jag gjorde så med alla filmbilder på min blogg.

Vill så gärna fortsätta utveckla min tatuering på ryggen så att den fortsätter neråt mot sidan. Jag ritade motivet till blomtatueringen själv och ska göra så vid varje tatuering jag kommer skaffa.

Läs även andra bloggares åsikter om

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Marielle

Jag har sagt till personen att jag har synat bluffen, då brukar bilden raderas illa kvickt. :)

2011-05-31 @ 13:21:09
URL: http://Jungeljerta.blogspot.com/
Postat av: Micke

Alltid trist när sånt här händer. Jag tror att tjejer ska vara försiktiga med att lägga upp lättklädda bilder på nätet, det finns många skumma typer på nätet.

2011-05-31 @ 13:56:20
URL: http://mickemovie.bloggagratis.se/
Postat av: Tommy

Detta beror ju helt på i vilket sammanhang de använder din bild. Är det i ett negativt sammanhang är det ju inte okej men är det bara positivt så är det ju ingen skada gjort. Det är ju en hårfin värld det här med bilder. Till exempel du själv använder ju bilder på filmomslag och dylikt och jag gissar själv att du inte frågat om lov att publicera dem? Samma regler gäller ju vid detta som sina personliga bilder.

2011-05-31 @ 14:32:52
URL: http://www.filmparadiset.se
Postat av: Emma

Jo det är inte okej, folk har verkligen inte respekt kvar när det gäller sånt =(

2011-05-31 @ 15:07:19
Postat av: Lina

Jag har lånat någon bild från dig, typ din Header när jag ska länka till dig, vilket jag tycker är okej och det vet du nog redan att jag har gjort.

Och som Tommy säger, vi lånar bilder från internet hela tiden, så det är en smäll man få ta. Mina lättkladda bilder surrar nog runt i cyberrymden men det är inget jag bry mig om. Hade man vattenstämplat bilderna och tjuven tagit bort stämpeln så är det däremot brottsligt.

2011-05-31 @ 16:22:13
URL: http://afreaklikeme.blogg.se/
Postat av: Henrik_

Upphovsrättsbrott

2011-05-31 @ 16:36:28
Postat av: Tommy

Fantastiskt att du får tillstånd från varje filmbolag att både visa bilder på deras filmer, trailers och övrigt. Trodde ingen orkade med att hela tiden skaffa tillstånd!

2011-05-31 @ 16:55:24
URL: http://www.filmparadiset.se
Postat av: Linn

Jag skulle nog ha länkat den bloggen till min blogg tills bilden har försvunnit.

2011-05-31 @ 17:00:46
URL: http://nattstad.se/susannelinngranath
Postat av: Andreas

Det är ett upphovsrättsbrott oavsett om man har en vattenstämpel eller ej. Det är det ju dock att lägga upp filmomslag på sin blogg också. Dock kan man ju anse att det är värre att sno privata bilder än omslag som ägs av stora företag. Sen får man väl också räkna med att sånt här kan hända när man laddar upp sådana här bilder, det kan nog vem som helst räkna ut...

2011-05-31 @ 17:01:39
Postat av: Candy

Micke: Vad trött jag blir på sådana resonemang. Tjejer ska inte göra ditten, tjejer ska inte göra datten. Speciellt om det rör sig om lättklätt. Snacka om att skuldbelägga kvinnor och frånta dem rätten till deras kropp. Det må vara så att även de snuskiga typerna som t.ex. börjar stalka en p.g.a. en lättklädd bild också gör det, men då är det stalkern som ska ändra på sig och inte tjejen som lagt upp bilden. Ändrar tjejen på sig har stalkern vunnit och vi fortsätter att upprätthålla den snedvridna synen på tjejer och bar hud.



Skulle du säga samma sak till en kille med lättklädd bild, att hon borde undvika att lägga upp sådant p.g.a. de skumma typerna? Skulle du säga till en tjej som ska gå ut en kväll att hon borde ta på sig mer kläder eftersom det kan finnas många skumma typer där ute? Jag menar, tänk om hon blir våldtagen?!

2011-05-31 @ 17:17:17
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Candy

Vad tråkigt. :( Till alla som snackar om att man får låna bilder och ta smällarna:



Ja, men om man lånar kan man ändå länka, eller hur? Jag brukar alltid länka om det inte är min egen bild, oftast frågar jag också först. Eftersom jag vill att folk ska behandla mig och mina bilder med samma respekt. Precis som jag dessutom vill få credit för det jag gjort, på samma sätt som jag antar att andra vill få credit för det de gjort.

2011-05-31 @ 17:19:07
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Candy

Precis. Visst tror jag inte att någon av oss skulle ha något emot att den ena använde en bild som tillhörde den andra personen, men det känns ändå som en självklarhet att man frågar först. Och känner man nu inte för att fråga av någon anledning kan man åtminstone länka. Det värsta är ju dock de personerna som t.o.m. hävdar att det är de som fotat/målat bilden, så otroligt falskt! Att försöka få credit själv för något som någon annan gjort är bara för uselt. Lyckligtvis har jag än så länge inte stött på någonting sådant, men jag vet de som har det.



I detta fallet, sade du till personen och tog hen bort bilden?

2011-05-31 @ 17:56:46
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Candy

Hittade bilden här också:



http://gabriellesgiffords.blogspot.com/2009/01/latoya-bennett-tattoos.html



vet inte om det var den du hittade. :O

2011-06-01 @ 05:48:31
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Micke

Candy: Jag skrev bara min åsikt. Jag är inte ute efter att skuldbelägga någon. Tjejer får ju lägga ut vilka bilder dem vill, men när bilder hamnar på nätet, så är dem där för evigt.

2011-06-01 @ 09:57:55
URL: http://mickemovie.bloggagratis.se/
Postat av: Eyeless

NEsligt! Jag länkar alltid till ursprungsbilden; ibland tappar jag bort länkarna men jag jobbar alltid på att hitta länken i sådana fall. Nästan alla bilder på min blogg kommer från DeviantArt, så oftast är de ganska lätta att hitta; plus att man kommer i direktkontakt med konstnärerna samtidigt som de flesta bilderna där är stämplade under Creative Commons, vilken är en bra upphovsrättslag lämpad för nätet.

2011-06-02 @ 07:34:25
URL: http://thateyelessentity.wordpress.com
Postat av: Aficionadon

Jag hade blivit pissed om någon annan har lagt upp en bild på mig och mitt buttcrack, helt klart.

2011-06-02 @ 18:03:20
URL: http://aficionadon.blogg.se/
Postat av: Candy

Micke: Jag förstår bara inte varför det på något sätt skulle vara värre att lägga ut en nakenbild/lättklädd bild än en bild på blommor och humlor. Folk får ju sina blommor och humle-bilder stulna också, så en avsaknad av nakenhet är verkligen ingen garanti för att man inte kommer att få bilden stulen. Jag tvivlar dock på att du verkligen går omkring i tron att det bara är lättklädda bilder som används olovligen, så frågan är vad du egentligen ville ha sagt med din kommentar mer än att ge Sarah och alla andra tjejer som poserar lättklätt en knäpp på näsan för sitt val.



Din kommentar var nämligen helt irrelevant i sammanhanget: Sarah uttryckte

ingen ilska eller besvikelse över att det var en lättklädd bild som någon olovligen använt, utan bara över det faktum att det var HENNES bild som någon använde utan att fråga. Ändå kände du dig manad att komma med denna moraliska pekpinne till alla tjejer som poserar lättklätt.



Till sist är nog de flesta som lägger ut lättklädda bilder på sig själva medvetna om att folk kommer att titta på dem, eventuellt bli upphetsade, kanske också runka eller pulla till dem. För de flesta är det heller inget problem, annars skulle de inte lagt ut bilden. (Tänka sig!) Vad som däremot är ett problem för väldigt många, är när människor använder ens bilder utan att länka och/eller fråga om lov. Detta är något som kan inträffa oavsett ens bild föreställer bara bröst eller en vacker solnedgång.



Att du bara skrev din åsikt behöver du inte påpeka, för det är jag fullt medveten om. Men när du skriver din åsikt finns det ibland människor som vill bemöta den med sin egen åsikt. Det är det fina med yttrandefrihet. ;)

2011-06-03 @ 14:23:20
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: FulAnka

Fasen vilken dålig stil att göra så :O btw, något helt annat. Tycker det är tufft att du lägger ut bilder där du ...visar din kropp. Liksom, du verkar stolt och nöjd, helt grymt :)!

2011-07-23 @ 20:32:05
URL: http://fulanka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0