Annonser från BloggPartner

Trzecia czesc nocy (Third part of the night)

Hej alla läsare!♥

''Det som imponerade mig mest var kamerahenteringen som fick en att själv känna sig som att man var med mitt bland allt kaos''



Filmen utspelar sig under andra världskriget i det ockuperade Polen. En mans fru och barn blir dödade av tyska soldater och han beslutar sig för att gå med i motståndsrörelsen.

Jag som är halvpolsk tycker att det är väldigt kul att titta på polska filmer och jag ska satsa på att se många fler det här året. Third part of the night är inte den första filmen jag såg det här året, men definitivt den bästa hittills. Jag blir alltid intresserad utav att se filmer som rör andra världskriget då det berör min polska familj väldigt mycket. Den här är regisserad utav Andrzej Zulawski och detta är den andra filmen som jag ser utav honom. Det som imponerade mig mest var kamerahenteringen som fick en att själv känna sig som att man var med mitt bland allt kaos och den hjälpte till att förmedla allt som huvudkaraktären kände i sitt tillstånd.

Det jag även gillar är att alla pratar polska och att den utspelar sig i Polen. En utav mina favoritscener i filmen var när Michal gick in en kvinnas lägenhet och ser att hon precis ska föda barn och det är otroligt reaistiskt gjort när man får se själva barnet komma ut. Jag blev väldigt imponerad utav fotot och utav många närbilder som användes i filmen, även fast vissa var ganska obehagliga, som närbilder på löss (usch för insekter). Jag har även ett mål att själv regissera och skriva en film på polska för jag gillar språket väldigt mycket och är glad över att kunna prata polska.

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: BlueRoseCase

Låter ju hur intressant som helst! Tack för tipset, är alltid på jakt efter europeiska filmer. Sedan har jag också en viss förkärlek till Polen. Har besökt landet två gånger, främst Warszawa och Krakow, och gillar det skarpt.

2011-01-22 @ 11:27:42
URL: http://bluerosecase.blogg.se/
Postat av: Candy

Soft att de pratar på polska. Hatar när det är en film som utspelar sig i Polen, och sen pratar alla engelska men med fejkad brytning. Det är inte ett dugg trovärdigt och jag stör mig jättemycket på det! Jag ska nog se om jag kan få tag på en subbad version av denna; vore intressant att se fler polska filmer för jag har inte sett så många, typ bara Czesc Tereska & några Polanski-rullar, men de har pratat engelska i de av Polanski; det var bara Czesc Tereska som de pratade polska i. Sen tycker jag att det är intressant att se filmer som skildrar andra världskriget.

2011-01-22 @ 15:33:12
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Emma

tack för tipset! Ja gillar annorlunda och konstnärliga filmer, speciellt från östländer. Om du ser några fler östfilmer så får du gärna recensera dem oxå! ^^

2011-01-22 @ 16:31:17
Postat av: Anonym

Jag gillar att läsa din blogg, framförallt dina filmrecensioner. Du tar ofta upp filmer bortom mainstream och filmer man knapp hört talas om och jag uppskattar det. Tycker du ska ta upp fler udda filmer, men klart du ska skriva om dem lite mer vanliga också, men min poäng var att man lär sig massor med nytt när man läser din blogg. Jag har en liten önskan, skulle du kunna recensera fler asiatiska filmer? Spelar ingen roll vilken genre.

2011-01-22 @ 17:57:10
Postat av: Angelica

sv: Ja, den ver jätte bra tyckte jag! :D haha

2011-01-22 @ 19:09:07
URL: http://mataduvor.blogg.se/
Postat av: Trash is king!

Har du sett Popiól i diament av Adrzej Wajda? Najlepszy polski film com widzialem! :)

2011-01-23 @ 05:11:29
URL: http://www.trashisking.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0