Annonser från BloggPartner

Rear Window

Hej alla läsare!

''Kamerahanteringen är väldigt snygg igenom hela filmen, men framförallt i anslaget när den går igenom grannar och fönster.''



Fotografen L.B. Jeffries är tillfälligt rullstolsbunden på grund av ett brutet ben och roar sig med att spionera på sina grannar. Han blir mer och mer övertygad om att en av dem har mördat sin fru och gör nu allt för att övertyga polisen om detta, men utan bevis har han inte polisen på sin sida. Han börjar nu en jakt på att försöka få tag på bevis även om det innebär att andra kan råka illa ut.

Nästan alla Hitchcockfilmer förutom två har jag inte gillat, men Rear Window gillar jag faktiskt. Det jag inte har gillat med hans filmer är hur tråkiga och sega jag tycker att dem är, men Rear Window har ett bra tempo som fungerar. Anslaget är bra där man får lära känna grannarna och vem som bor var. Kamerahanteringen är väldigt snygg igenom hela filmen, men framförallt i anslaget när den går igenom grannar och fönster. James Stewart spelar väldigt bra som fotografen. Jag har nu sett sex stycken Hitchock filmer och jag har gillat tre utav dem, Psycho, Birds & Rear Window. Den finns några tekniskt snygga scener i filmen och jag gillade också slutet, men jag fick ingen riktigt wow-känsla utav filmen och därför får den en stabil fyra.


300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: jonas

det här är den bästa filmbloggen som finns:P

2011-01-05 @ 20:50:43
URL: http://jonaslindh.wordpress.com/
Postat av: Angelica

den är awesome! jag älskar även desturbia som har gjort om den, awesomness.

2011-01-05 @ 21:22:25
URL: http://mataduvor.blogg.se/
Postat av: Aficionadon

Härlig recension, älskar Rear Window. En av dom bästa filmer som gjorts, tekniskt sett, och min personliga Hitchcock favorit. Mannen var ett geni, han kunde bygga upp en viss stämning i sina filmer på ett sätt ingen annan kunde. James Stewart ska ha mycket cred också, som är utmärkt (som vanligt) i sin roll. Få skådisar är lilka sevärda som James Stewart.



Vilka tre Hitchcock filmer var det som du inte gillade? Psycho och Birds är för övrigt två andra favoriter bland hans många klassiker.

2011-01-06 @ 00:56:51
URL: http://aficionadon.blogg.se/
Postat av: Lina

Det var så länge sedan jag såg forbidden planet så jag kommer knappt ihåg vad jag tyckte. Den är gammal som gatan och jag har en tendens till att tycka sådan filmer är långtråkiga. Men just denna hade en viss charm.

2011-01-06 @ 01:36:14
URL: http://afreaklikeme.blogg.se/
Postat av: BlueRoseCase

Jag är inte helt förtjust i Hitchcock men Rear Window hör till mina absoluta favoritfilmer. Den är ett sant mästerverk.

2011-01-07 @ 20:17:50
URL: http://bluerosecase.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0