Annonser från BloggPartner

The Cove

Hej alla läsare!

''och att delfinköttet dessutom innehåller sjukt höga mängder kvicksilver som är jävligt gifitgt i små doser.''



The Cove: Dokumentär om den årliga slakten av omkring 23.000 delfiner i Taiji, Japan. Delfiner dör, valar försvinner och våra hav blir sjukare. Jakten på delfiner utanför en kustby i Japan avslöjas av ett gäng aktivister ledda av Ric O'Barry, mannen som tränade Flipper.

Innan jag såg filmen visste jag inte någonting om delfin slakten som pågår. Jag blev väldigt berörd utav filmen och den fick fram massor utav olika känslor hos mig när jag tittade på den. Den tar upp väldigt viktiga punkter och saker som jag inte alls har tänkt på. Jag visste inte att folk äter delfinkött i Japan och att delfinköttet dessutom innehåller sjukt höga mängder kvicksilver som är jävligt gifitgt i små doser.

Dokumentärskaparna tog fram all fakta på ett bra och intressant sätt och dem filmade även en hel del jobbiga scener. Det kan vara svårt att betygsätta dokumentärer då de inte är riktigt spelfilmer, utan det mesta sker på riktigt, men den här berörde mig så mycket att den är värd en femma. Jag är så glad över att ha den här på blu-ray och ska nog se den med mamma snart och så ska jag se den med Tomas någongång också hoppas jag.

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Emma

Den här är väldigt bra. har du några andra tips om bra dokumentärer?

2011-02-07 @ 12:06:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0