Annonser från BloggPartner

Ringaren i Notre Dame

Hej alla läsare!

''Jag känner väldigt starkt medlidande för Quasimodo och det var hans rollprestation som lyfte hela filmen.''



Quasimodo, en missbildad man med en puckelrygg, bor i klocktornet. Efter att ha varit satt på skampålen i över en timma hjälper zigenerskan Esmeralda honom genom att erbjuda honom vatten och han blir kär i henne. Hon blir samtidigt anklagad för att vara häxa och är nu jagad och har en dödsdom över sig. Quasimodo bestämmer sig för att göra allting för att hjälpa henne.

Jag tycker om allt mörka som finns i filmen och att filmen behandlar många tunga ämnen som har funnits och fortfarande finns på vissa ställen. Den galna häxjakten som fanns på medeltiden är det största temat i filmen och det är helt sjukt vilken hysteri det bringade på den tiden. Så fort man gjorde något lite annorlunda eller var kär i någon som inte besvarade kärleken så var den personen en häxa och torterades tills personen erkände. Jag känner väldigt starkt medlidande för Quasimodo och det var hans rollprestation som lyfte hela filmen. Filmen tappar aldrig mitt intresse och jag har en version där man även kan se denna film i färg och det tänker jag göra snart. Jag tycker även att fotot är väldigt snyggt att kolla på. Nu har jag sett två versioner utav Ringaren i Notre dame, denna och Disneys och nu återstår 2-3 stycken.


Läs även andra bloggares åsikter om

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Millan

Åh :3 jag vet inte hur länge jag velat se den här filmen, tack för recensionen! ^-^

2011-02-15 @ 16:25:13
URL: http://trustingeternity.blogg.se/
Postat av: Emma

Den här vill jag också se, den verkar tragisk och vacker :D

2011-02-16 @ 11:23:49
Postat av: André

Riktigt bra film, tycker den här är bättre än Disneys version.

2011-02-19 @ 11:59:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0