Annonser från BloggPartner

Schindler's list

Hej alla läsare!

''Man har tänkt på små finesser som lyfter filmen och berör.''


Schindler's list: Oskar Schindler (Liam Neeson) var medlem av nazistpartiet. Han var en riktig kvinnokarl och en affärsman som aldrig drog sig för att muta sig till den framgång han eftersträvade. Men han tog mitt under andra världskriget plötsligt ställning och använde hela sin förmögenhet för att friköpa sina judiska arbetare.

Otroligt stark film. Riktigt bra manusmässigt och tekniskt. Man har tänkt på små finesser som lyfter filmen och berör. Skådespelarna är riktigt duktiga och presentationen utav huvudkaraktärerna är skickligt gjorda. Oskar Schindler gör ingen väldigt stor utveckling i filmen, men den utveckling han gör räcker för att skapa ett starkt ögonblick.

Under många scener satt jag och kämpade för att hålla tårarna inne och trots att man inte får känna judarna riktigt bra räcker det med att visa vissa utav dem karaktärarna i flera scener under några sekunder för att vi ska känna att dem har utvecklats en del. Vi analyserade denna i skolan igår, men jag har ingen lust att skriva en noggrann analys om filmen då det skulle bli väldigt långt och kanske tråkigt att läsa, för det kommer innehålla massor med tekniska termer.


300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Emilia

Ugh, vilka roliga filmer ni får analysera! Visst, jag går bara på gymnasiet, men vi gjorde nyligen en filmanalys på Van Helsing med Hugh Jackman... Ingen större glädje om jag får säga det själv.

2011-12-08 @ 18:57:10
URL: http://trustingeternity.blogg.se/
Postat av: Althea

Fast det vore rätt kul att läsa en mer teknisk och utförlig analys. Bara för att få se hur ni gör såna i skolan =)

2011-12-08 @ 20:50:34
URL: http://altheatrollet.blogg.se/
Postat av: nellie

Läser du någon filmblogg? (:

2011-12-08 @ 23:30:38
Postat av: Placebohoe

Nellie: Ja det gör jag, en hel del faktiskt!

2011-12-08 @ 23:53:11
URL: http://placebohoe.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skitbra film!

2011-12-09 @ 12:03:54
Postat av: BlueRoseCase

Spielbergs bästa film! Som du skriver är den ju filmtekniskt sett helt genial och sanslöst genomarbetad. Kan tipsa om ett äldre inlägg i min blogg där jag publicerade några av mina bilder från inspelningsplatser i Krakow: http://bluerosecase.blogg.se/2010/november/ur-mitt-fotoarkiv-film-del-8.html

2011-12-10 @ 18:06:29
URL: http://bluerosecase.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0