Annonser från BloggPartner

Seven Samurai

Hej alla läsare!

Bönderna i en liten by är trötta på att ständigt bli överfallna och rånade av banditer. Byns vise man råder bönderna att rekrytera samurajer - professionella krigare - som kan skydda dem mot de allt vanligare överfallen. Det tar inte lång tid innan sju stycken väldigt olika samurajer har ställt sina tjänster till förfogande.

Detta är min andra Kurosawa-film och den gjorde mig inte heller besviken. Som vanligt så fascinerades jag utav bildkompositionen, jag tycker att det är det som han är bäst på och som framgår mest i hans filmer. Jag önskar att jag kommer kunna komponera bilder lika bra som han har gjort. Kompositionen är så bra att jag klarar mig utan dialogen, handlingen och musik, så fascinerad är jag och det kan man inte säga om många filmer.

Sedan gillar jag svart-vita filmer väldigt mycket och det gör filmen ännu bättre för mig. Vissa utav skådespelarna gör riktigt bra insatser som får mig att vilja se mer utav filmen. Det som är en liten nackdel var att den ibland blev lite tråkig för att den var så lång, men det var inte alls ofta. Men den är vacker att kolla på och fyran som jag sätter är riktigt stark. Akira har bevisat att han är en riktigt bra regissör och jag ska försöka se så många som möjligt utav hans filmer.



300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Ina

Väldigt bra film, jag tycker också att bildspråket är det bästa. En femma får den från mig.

2010-11-10 @ 19:11:44
URL: http://imprint.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0