Annonser från BloggPartner

Svar på läsarfråga



Fråga: Jag har väldigt svårt för att uttrycka mig muntligt om svåra saker jag har gått igenom, hur har du lyckats komma över det?

Svar:
Jag har inte kommit över det helt, utan har fortfarande väldigt svårt för att prata muntligt om det mesta, men jag kan dela med mig utav små tips som hjälper mig.  Det jag har svårast att prata om är sorg och när jag är sur på någon, jag har svårt att säga till folk vad som har gjort mig ledsen utan säger jämt, det är bra, men jag försöker att träna till att kunna säga det jag vill och känner. Om man behöver få ut något, men man inte vet hur man ens ska börja så kan man börja såhär:

-Ta ett papper och en penna och skriv ner det du vill säga, då vet du vad du ska börja med och hur du ska strukturera upp det och då känns det inte som att det är lika mycket kaos.
Det har hjälpt mig väldigt mycket.

-Sedan ska man hitta den person man känner sig mest trygg med och försöka prata om svåra saker med den personen
och då kommer det kännas midre skrämmande, när man märker hur trygg man själv kan känna sig när man pratar inför en annan person.

-Det du kan göra innan du ska säga något jobbigt är att först tänka ut precis vad du ska säga och sedan ta ett djupt andetag och börja säga en mening, så kommer resten att komma.

-Det man även kan göra är att tänka på någon plats som får en att må bra medan man pratar, då kommer man känna sig mer avslappnad.

Det här tipsen kan gälla allt, skoluppgifter, när man ska prata om något jobbigt med någon, när man inte gillar att prata muntligt, ja jag hoppas att det kan hjälpa er. ♥


300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Pussybear

Jättebra tips, tack! Känns som något jag kan ha användning för i framtiden :)



KRAM

2010-03-21 @ 17:45:22
URL: http://thateyelessentity.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0