Annonser från BloggPartner

Topp 5 lista: Rape/Revenge

Hej alla läsare!♥

Dags för en topp 5 lista och denna gång är det med subgenren Rape/Revenge. För er som inte vet vad det är för skräckgenre så är det när ett offer blir utsatt för en våldtäkt (Både kvinnor och män) och sedan bestämmer sig för att hämnas på något sätt på sina förövare. Jag gillar den genren för att jag gillar när kvinnor blir starka igen och hämndscenerna är ofta väldigt grymma.

1. The Last house on the left re-make.
Detta är min favorit inom denna genre. Recensionen om denna film finns här. Den handlar om två tjejer som blir tillfångatagna, torterade, våldtagna och lämnade för att dö, men det förövarna inte vet är att det hus de söker skydd i är samma hus som en utav flickornas föräldrar bor i. Vistelsen blir ju inte särskilt trevlig för dem kan man ju säga. Jag tycker att denna är bättre än originalet och det är sällan jag tycker det, men jag tittar främst på allt gore här och hur obehagligt gjorda alla scener är. Fast jag tycker nog att den gamla Krug var lite mer brutalare i originalet. Om ni vill se denna film så tycker jag attt ni ska se originalet först.

2. The Last house on the left original.
Denna är regisserad utav Wes Craven och är hans mest chockerande film tycker jag. Så om ni tror att ni ska se något i liknande stil till hans andra filmer så har ni fel. Detta är ingen Scream eller Terror på Elm Street, utan det här är något helt annat. Den handlar om samma sak som jag beskrev i re-maken ovan. Då denna kom ut blev många upprörda över allt våld i filmen och bannades i flera länder. Jag tycker även att postern till denna film är klockren.

3. Irreversiblé
Denna franska film har chockat världen över. Den innehåller två väldigt omtalade scener, en scen då en kille blir slagen med en brandsläckare och man får se slag för slag hur hans ansikte förändras och den andra scenen är en tio-minuters lång våldtäktscen i samma vinkel som är väldigt obehaglig att kolla på. Den handlar om en kvinna som blir våldtagen och misshandlad. Hennes pojkvän får reda på detta och bestämmer sig för att hämnas. Denna filmen utspelar sig även baklänges och är riktigt bra. Monica Bellucci spelar kvinnan och gör det väldigt bra. Denna film är nog jobbigast att se på utav alla dessa som jag nämner i detta inlägg.

4. I Spit on your grave.
Jag skrev precis om denna film för bara några dagar sedan så ni hittar den nog på första sidan tror jag. Den handlar om en författarinna som åker till ett hus mitt ute i ingenstans för att få lite lugn och ro till sitt skrivande. Lugnet varar inte länge då hon träffar på fyra män som våldtar henne gång på gång. Hon bestämmer sig för att hämnas på dem. Som jag skrev så är detta en helt okej film, den berör inte lika mycket som filmerna ovan, för att skådespeleriet inte är så bra och för att man ser att det mesta är fake. Men denna är ändå mycket omtalad så se den ändå.

5. Demoniacs.
Eftersom jag inte kan komma på någon fler förutom Demoniacs just nu så får det bli den. Det finns ju inte så jättemåna filmer inom denna genre så det är lite svårt att tänka på de få man sett. Den är regisserad utav Jean Rollin (Ja hans filmer är typ mjukporrskräckfilmer) och denna är ju inget undantag. Den handlar om två tjejer som blir våldtagna och dödade utav ett gäng som består utav några män och en kvinna. Tjejerna kommer sedan tillbaka från andra sidan graven och kräver sin hämnd. Denna är ganska seg och inte så brutal som man skulle kunna tro, men mycket sex och naket däremot.

Dessa filmer måste man verkligen vara på rätt humör för att se annars så är risken stor att man inte gillar eller förstår dem. Mitt tips är att läsa mycket om filmer inom denna genren ganska mycket innan man ser dem. Det är bra att förbereda så på hur tunga dessa filmer kan bli. Jag brukar vänta en tid innan jag ser såna här filmer för jag gillar inte att se någon bli våldtagen i en film, men jag gillar däremot att se våldtäktsmännen bli torterade och dödade.


300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Angelica

Det är dom värsta filmerna jag vet, hatar våldtäcktscnerer. Börjar oftast alltid gråta. så nej, jag passar dom filmerna

2010-06-20 @ 02:29:06
URL: http://mataduvor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0