Annonser från BloggPartner

Topp 5 lista: Favoritfilmer

Hej alla läsare!

Vi alla har våra favoritfilmer och jag tänkte lista mina absoluta favoriter nu. Min absoluta favoritfilm, som jämt ligger på förstaplatsen är Suspiria, regisserad utav Dario Argento. Det var tack vare min kompis Sofia, som jag såg denna och jag har älskat den sedan den första gången jag såg denna. Den handlar om en ung kvinna som åker till en balettskola, men upptäcker att det pågår något skumt där. Hela filmen är verkligen som en saga och färgerna är fantastiska. Musiken görs utav Goblin och den passar perfekt.

Min andra favoritfilm är en film som gjordes ganska nyligen, nämlingen Tarantinos Inglourious basterds. Jag älskar den filmen, jag tycker definitivt att det är hans bästa. När jag såg denna första gången i Rigoletto så blev jag blown away, jag vill inte att den skulle ta slut. Om ni inte har sett den så tycker jag att ni ska göra det nu. Tarantinos egna tagning på andra världskriget.

Den har fått väldigt bra kritik på filmtipset, men de som inte har tyckt om den har sagt att den är för långsam och innehåller för mycket dialog, men det är ju det som gör Tarantinos filmer till just Tarantinos filmer, hans dialoger. Han är ju dialogmästare och jag har inga problem med dialogen i denna film alls, för den är tillräckligt intressehållande att jag vill ha mer dialog.

Alla spelar underbart bra i denna film och musikvalen är klockrena. Jag skulle kunna skriva 100 tals inlägg om denna film, men jag får hejda mig lite nu.

Tredjeplatsen kniper en film från 1919 Caligaris Kabinett. Det är den bästa tyska expressionistiska filmen och jag älskar den mer och mer för varje gång jag ser den.

Det bästa med denna filmen är scenografin, som är helt fantastisk. Den speglade verkligen Tysklands samhälle under den tiden. Jag gillar även den pålagda jazzmusiken efteråt, som skapar en slags ångest och panik känsla.

Den handlar om en somnambulist, Cesar som är en person som går i sömnen och han blir hypnotiserad till att gå och mörda folk under sin sömn utav Dr Caligari. Det är många som inte förstod twisten i slutet, men jag tänker inte avslöja den. Men om ni ser den så titta gärna lite extra i slutet, så att ni inte missar något. Jag visade denna filmen för Alex och han gillade den väldigt mycket också, främst utav de orsaker som jag nämnde.

Jag visade även upp en scen ur denna på en filmlektion, då vi skulle välja en scen ur en film som har en historisk betydelse och visa upp den och min filmlärare verkade älska denna film lika mycket som jag. Om ni gillar stumfilmer så tycker jag att ni ska se denna, för den här är den bästa och det blir inte bättre än såhär. Den är fantastisk.

Fjärdeplatsen går till en riktig klassiker, Nightmare before Christmas. Hur många tittade inte på denna när man var liten? Jag älskar fortfarande att titta på denna och tycker att det är lite synd att den bara är 72 minuter lång.

Om ni inte har sett denna så drar jag handlingen lite snabbt. Jack är halloween-kungen i Halloween-town, men har börjat tröttna på att bara vara just den rollen och söker sig bort till skogen för att tänka och upptäcker andra högtider. Han hamnar i Christmastown och blir förälskad och tycks sig ha hittat det kan har letat efter.

Jag gillar stop-motion filmer och Tim Burtons historier, tillhör dem bästa. Jag gillar att den är lite mörk och hur alla karaktärer är uppbygga. Jag älskar att det är en musikal-saga, för jag har absolut inga problem med musikal filmer. Jag har hittat en special-utgåva utav denna film på ginza, som jag ska köpa nästa gång jag får pengar.

Den femte och sista favoritplatsen har Orphan knipit. Jag gillade den verkligen väldigt mycket när jag såg den för bara några veckor sedan och jag längtar tills den släpps på dvd. Dumma Alex har redan köpt den på en speciell-sida bara för att retas med mig, när han inte ens har sett den. 

Den handlar om en ung flicka som adopteras utav en familj, men flickan är väldigt speciell och det kommer familjen märka ganska snart. Flickan som spelar huvudrollen i denna film är underbar, jag gillar henne jättemycket och hoppas på att få se henne i fler såna här roller. Det är kul med skådisar som håller sig till en genre, som skräck och blir skräck-ikoner, vilket jag hoppas att hennes karaktär i denna film kommer bli.

Nu har ni fått veta vilka mina absoluta favoritfilmer är, så om ni vill får ni gärna kommentera era. Jag vill veta allt ni tänker på inom film och om ni har några frågor kring min favoritfilmer eller min samling. Nu måste jag göra mig iordning för snart kommer Sofia och Niklas. Jag kanske hinner blogga senare, men tills dess får ni nöja er med detta inlägg.

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Soffi

sv: Tack! :D

Kram!

2010-02-06 @ 15:59:07
URL: http://soffilia.blogg.se/
Postat av: Candy

Härlig läsning! Nu blev jag nyfiken på filmer. ^^



Svar: Det undrar jag med. Överhuvudtaget unga människor. Det ligger så mycket press och fokus på våra kroppar idag. =/

2010-02-06 @ 16:38:00
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: t a k a i ♥

svar:

hihi, taaack :

2010-02-06 @ 16:38:54
URL: http://takai.blogg.se/
Postat av: Peek-A-Boo

Låter som en bra kväll!

Här blir det att ta det lungt, ska se om nån vill köpa med sej en billig vinare och poppa över :D

2010-02-06 @ 16:58:53
URL: http://unbelievablegorgeous.blogg.se/
Postat av: ijda :)

Hejj!

Jadå :)

själv?

2010-02-06 @ 17:46:23
URL: http://hejjblondie.blogg.se/
Postat av: Pussybear

Jag ska definitivt komma tillbaka hit senare när jag har tid att kommentera! :D



re: mmm, men det enda du behöver göra är att säga "Hej vad görs?", så man vet att du fortfarande är kvar liksom :) Fast jag förstår dig ändå, jag har känt likadant också. Det tycker jag med, kan behövas :)

Har jag nämnt förresten att det löst sig med csn nu? Jag är inte fattig längre! :D



kramkram

2010-02-06 @ 17:47:29
URL: http://thateyelessentity.wordpress.com/
Postat av: Anonym

SV: tack :) Kram

2010-02-06 @ 18:15:09
URL: http://viktoriaidaliastrom.blogg.se/
Postat av: Sofia

The orphan är GRYM. Och hon esther är riktigt creepy!

2010-02-06 @ 19:36:50
URL: http://sofiajoohansson.blogg.se/
Postat av: emelie

sv: haha jo, men poltergeist hade vi båda sätt och paranormal activty har jag sätt men den ville inte hon se ;D men vi hittade en ändå =)

2010-02-06 @ 20:45:50
URL: http://emeliekjellman.blogg.se/
Postat av: Linn-Lay

Hej :)

förlåt för sent svar.

Jag har verkligen haft fullt upp eftersom att min blogg har krånglat så:S

2010-02-06 @ 21:40:48
URL: http://linnlay.blogg.se/
Postat av: -Cajsa

Hej

Allt bra med dig denna lördag? :)

2010-02-06 @ 22:21:38
URL: http://hallgreen.blogg.se/
Postat av: Randy

Hej, nu har jag gjort om designen på min filmblogg. Vad tycks? :)

2010-02-07 @ 09:06:47
URL: http://randyfilms.blogg.se/
Postat av: Josse♥

SV : Ja , vara ute på stan med vänner :D

har du någon bästakompis?

2010-02-07 @ 09:37:50
URL: http://jagkallaslilljosse.blogg.se/
Postat av: v

Svar

tack!:)

följa via bloglovin?

2010-02-07 @ 12:04:13
URL: http://viviannshuile.blogg.se/
Postat av: Pussybear

Måste säga att både Caligari och Suspiria ligger bland mina favoriter, men jag älskar film så mycket att jag inte riktigt kan placera dem i en specifik lista ^^



De som ligger mig varmast om hjärtat är såklart de som gett störst "impact" de som gett mig nya perspektiv :)

Dit hör såklart The Thing, Altered States, Aliens och de två ovan nämnda. Även Shawshank Redemption, Tombstone, Master & Commander, The Exorcist hör dit...Värt att nämna är Tim Burton, John Carpenter, Dario Argento och Quentin Tarantino som nästan uteslutande släpper kvalitetsfilmer :)



Nu får jag hålla mig kort, är väl ett hundratal filmer som är värda att nämnas, hahah kanske ska skriva en bok om det eller nåt! :P



Kram!

2010-02-07 @ 17:16:32
URL: http://thateyelessentity.wordpress.com/
Postat av: Sandra

orphan är verkligen jätte bra, den blev genast en av mina favrotifilmer!

2010-02-09 @ 18:06:00
URL: http://sssandrii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0