Annonser från BloggPartner

Night of the living dead original

Hej alla läsare!

Igår tittade jag och Alex på en riktig kultklassiker, Night of the living dead från 1968. Den handlar om syskonen barbara och Johnny som har åkt till sin fars grav som de ska sätta en krans på. När de kommer till kyrkogården så början Johnny att retas med barbara om att någon kommer och tar henne. han ser en man vandra bland gravarna och skojar med Barbara att det är han som ska ta henne och när Johnny går ifrån Barbara en bit så attackerar mannen henne och då blir allt allvar. Johnny räddar Barbara, men blir dödad av mannen och då tvingas Barbara att fly. Hon hittar ett hus som hon söker skydd i, men där finns även andra människor som gömmer sig från alla andra. Detta är den första zombiefilmen som framställde zombies som döda människor med en hunger på andra människors-kött, innan detta hade man knappt ens hört talas om just såna typer utav zombie. Zombie på den gamla tiden var människor som var helt under hjärnkontroll utav andra människor, men som inte åt andra, så detta förändrade filmindustrin rejält.

Jag kommer ihåg att SVT brukade ha skräckonsdagar och att denna skulle sändas en onsdag. Hela veckan satt jag och längtade och jag tror jag var 11 år då. Det var efter jag hade sett den filmen som mitt intresse för Zombie-filmer började. Den är väldigt stämningsfullt gjord och trots att den är svart-vit så kan man se vad dem har gjort för att förstärka ljuset och andra saker för att framhäva skräckeffekten. Den har ganska många närbilder på döda ansikten och mycket intressanta vinklar, främst grodperspektiv på de olika karaktärerna. Även karaktärerna får ett ovanligt djup, som de flesta skräckfilmer misslyckas med. Det finns en restaurerad version utav denna där dem har lagt till scener i början och slutet, men jag tycker att de är helt onödiga. Se filmen i originalversionen.

300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0