Annonser från BloggPartner

Favoritfilmer inom stumfilmseran

Hej alla läsare!♥

Jag är verkligen helt såld på stumfilmer, speciellt skräckfilmerna inom denna era. Jag imponeras ständigt utav ansiktsuttrycken, användningen utav ljus och skuggor. Alla textrutor är väldigt charmiga och musiken är underbar.

Den bästa utav alla dessa är såklart Dr Caligaris Kabinett, den ligger även på min topp 5 lista över de bästa filmerna som någonsin har gjorts enligt mig. Ni  kan även läsa om den i detta inlägg. Jag tänker visa er lite konst som denna filmen har inspirerat. Alla nedanför är ritade och målade utav mig. Mitt motiv i alla bilder är Cesare, somnambulisten i filmen som nu har blivit en stor ikon inom filmindustrin. Jag önskar verkligen att fler såna här filmer kunde göras idag. Jag kan titta på denna filmen om och om igen.






Nosferatu från 1922 är en film som jag har nämnt många gånger i min blogg. Det är den första vampyrfilmen som filmades och även den mest obehaliga enligt mig. Det visar att man inte behöver datorer och dyra effekter för att till en läskig film, utan det som krävs är att bygga upp stämningen på rätt sätt. Recensionen utav Nosferatu kan du läsa här.

The Laughing Man - Skrattmänniskan är även en annan pärla. Conrad Veidt från Caligaris Kabinett spelar huvudrollen i denna film som skrattmänniskan. Det var även denna look som inspirerade utseendet till den allra första jokern. Recensionen på denna film kan ni läsa här.

Orlac's hands är även en annan stumfilm som många har missat och även där spelar Conrad Veidt huvudrollen som en pianist som förlorar sina händer. Veidt är fantastisk och om ni ser filmer med honom så kommer ni att förstå varför. Jag måste få tag på alla filmer som han har varit med i för jag vet att han alltid gör ett toppenjobb.

Häxan är en film som jag tycker att många borde se. Jag hade turen att få tag på en ovanligt dvd-utgåva utav denna film. Den är intressant och handlar om synen på häxor genom tiderna och den är väldigt vacker berättat. På den tiden var denna film väldigt chockerande och tillochmed förbjöds i en del länder på grund utav starka bilder. De innehöll bilder på satan, på kvinnor som blev sodomiserade utav djävulen, men idag är de bilderna inte lika chockerande, då vi är vana vid att se mycket brutalare filmer. Jag tycker att ni ska ge denna film en chans.


300 x 250  uggs FB
Annonser från BloggPartner


Kommentarer
Postat av: Jacob

Stumfilmer har en mycket kraftfullare stämning, då hjärnans påhittighet fyller i "ljud" för röster och musik. Till exempel såg jag Banshun för två sen, utan dialog och utan musik, ibland till och med utan dubbning. Underbar film!

2010-04-30 @ 03:15:06
URL: http://thateyelessentity.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0